Kompetansemål
Skole.samiskeventyr.no
dekker hele eller deler av følgende kompetansemål med innhold i
Fagfornyelsen LK20 og LK20S i følgende fag:
Maija & Nilas - Den mystiske runebommen
Fag:
Samisk som førstespråk
Norsk for elever med samisk som førstespråk
Samisk 2
Samisk 4
Norsk
Naturfag / Naturfag Samisk
Matematikk
Duodji
Kunst og Håndverk
SAMISK SOM FØRSTESPRÅK (SFS01-05)
Kompetansemål etter 2. trinn
lese tekster med sammenheng og forståelse.
lytte til og arbeide kreativt med muntlige og skriftlige fortellinger og tekster.
Kompetansemål etter 4. trinn
lytte til, samtale om og utforske ulike typer muntlige og skriftlige tekster.
utforske og beskrive hvordan ordvalg og stemmebruk kan brukes som virkemidler.
lese ulike teksttyper med flyt og forståelse av innhold og formål.
eksperimentere med ulike strategier for å lære.
sammenligne egen dialekt med skriftspråket.
Kompetansemål etter 7. trinn
reflektere over hvordan språk kan uttrykke holdninger til medmennesker.
lese et bredt utvalg teksttyper og samtale om form og innhold.
reflektere over hvordan muntlige fortellertradisjoner og verdier gjenspeiler seg i samisk litteratur.
utforske og reflektere over sammenhengene mellom språk og identitet.
Bruke hensiktsmessige lesemåter og strategier tilpasset tekstens form og innhold og lesingens formål.
forklare og bruke kunnskaper om språkets formverk, vanlige typer ordavledninger og setningsoppbygging.
reflektere over hvordan andre språk påvirker samiske språk.
utforske og bruke ord og uttrykk knyttet til samfunnsliv, naturbruk og tradisjonell kunnskap.
Kompetansemål etter 10. trinn
lese ulike teksttyper av varierende lengde og kompleksitet, og sammenligne og tolke tekstene.
velge og bruke hensiktsmessige lese- og læringsstrategier i arbeid med faget.
reflektere over hvordan samiske tenkemåter, samiske muntlige fortellertradisjoner og samiske verdier kommer til uttrykk i samisk litteratur.
bruke relevante begreper og fagspråk knyttet til ulike samiske emner og verdier.
sammenligne sagn- og eventyrvarianter og muntlige tradisjoner fra ulike samiske områder.
bruke relevant fagspråk for å forklare og analysere tekst og språk.
reflektere over hvordan andre språk påvirker samiske språk og hvordan man kan bevare og utvikle samisk på ulike arenaer.
NORSK FOR ELEVER MED SAMISK SOM FØRSTESPRÅK (NOR03-04)
Kompetansemål etter 4. Trinn
lytte til og lese tekster fra norsk og samisk litteratur på norsk og samtale om innholdet
utforske tekster fra den samiske og den norske fortellertradisjonen og reflektere over innholdet
bruke lese- og skrivestrategier til ulike formål
lytte til og lese kortere tekster på den målformen eleven ikke får opplæring i og samtale om innholdet
Kompetansemål etter 7. Trinn
lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa fra norsk og samisk og reflektere over hva tekstene betyr for eleven
velge og bruke relevante lese- og skrivestrategier i arbeid med faget
SAMISK SOM ANDRESPRÅK, SAMISK 2 (SAS02-01)
Kompetansemål etter 2. trinn
Eleven skal kunne samtale om bilder, tekst og omgivelser.
Eleven skal kunne lytte til og leke med ulike uttrykk som joik, sang, roller, spill og samiske fortellinger.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
Kompetansemål etter 4. trinn
Eleven skal kunne lytte til og arbeide kreativt med tekster og samiske fortellinger.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
Kompetansemål etter 7. trinn
utforske og samtale om samisk litteratur.
Kompetansemål etter 10. trinn
utforske og arbeide kreativt med samiske ordtak og fortellinger.
SAMISK SOM ANDRESPRÅK, SAMISK 4 (SAS04-01)
Kompetansemål etter Vg2 yrkesfaglig
elevene skal kunne lytte til, lese og arbeide kreativt med tekster og samiske fortellinger.
følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
Kompetansemål etter Vg1 Studieforberedende
elevene skal kunne lytte til, lese og arbeide kreativt med tekster og samiske fortellinger.
følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
NORSK (NOR01-06)
Kompetansemål etter 2. trinn
lytte til og samtale om skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk.
trekke bokstavlyder sammen til ord under lesing og skriving.
lese med sammenheng og forståelse på papir og digitalt og bruke enkle strategier for leseforståelse.
Kompetansemål etter 4. trinn
lese og lytte til fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om hva tekstene betyr for eleven.
lese tekster med flyt og forståelse og bruke lesestrategier målrettet for å lære.
utforske og formidle tekster gjennom samtale, skriving, lek, bevegelse og andre kreative uttrykk.
bruke fagspråk om setningsoppbygging og bøying av verb, substantiv og adjektiv i samtaler om språk og om egne og andres tekster.
Kompetansemål etter 7. trinn
lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk, svensk og dansk og samtale om formål, form og innhold.
lese samiske tekster på norsk og samtale om verdiene som kommer til uttrykk, og hvordan stedsnavn og personnavn som inneholder de samiske bokstavene, uttales.
bruke fagspråk og kunnskap om ordklasser og setningsoppbygging i samtale om egne og andres tekster.
bruke lesestrategier tilpasset formålet med lesingen.
utforske og beskrive samspillet mellom skrift, bilder og andre uttrykksformer og lage egne sammensatte tekster.
utforske og reflektere over sammenhengene mellom språk og identitet.
Kompetansemål etter 10. trinn
lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler.
utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon.
informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium.
bruke fagspråk og kunnskap om grammatikk, tekststruktur og sjanger i samtale om og bearbeiding av tekster.
Utforske språklig variasjon og mangfold i Norge og reflektere over holdninger til ulike språk og talespråkvarianter
NATURFAG SAMISK (NAT02‑04)
Kompetansemål etter 2. trinn
undre seg, utforske og lage spørsmål, og knytte dette til egne eller andres erfaringer
Kompetansemål etter 4. trinn
undre seg, stille spørsmål og lage hypoteser og utforske disse for å finne svar.
utforske teknologiske systemer som er satt sammen av ulike deler, og beskrive hvordan delene fungerer og virker sammen.
utforske og beskrive hvordan noen stoffer kan endre seg når de blandes med andre stoffer.
utforske observerbare størrelser som fart og temperatur og knytte dem til energi.
samtale om hva energi er, og utforske ulike energikjeder.
utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området
gi eksempler på god dyrevelferd og bruke erfaringer og samiske fortellinger til å reflektere over hvordan dyrs behov kan ivaretas.
Kompetansemål etter 7. trinn
lese og forstå faremerking og reflektere over hensikten med disse.
utforske elektriske og magnetiske krefter gjennom forsøk og samtale om hvordan vi utnytter elektrisk energi i dagliglivet.
gjøre rede for hvordan organismer kan deles inn i hovedgrupper, og gi eksempler på ulike organismers særtrekk
gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet.
utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen.
beskrive og visualisere hvordan døgn, månefaser og årstider oppstår, og samtale om hvordan dette påvirker livet på jorda og samiske skikker for utnyttelse av naturen.
gjøre rede for jordas forutsetninger for liv og sammenligne med andre himmellegemer i universet.
gjøre rede for noen av kroppens organsystemer og beskrive hvordan systemene virker sammen.
Kompetansemål etter 10. trinn
utforske kjemiske reaksjoner, forklare massebevaring og gjøre rede for betydninger av noen forbrenningsreaksjoner.
gjøre rede for energibevaring og energikvalitet og utforske ulike måter å omdanne, transportere og lagre energi på.
bruke atommodeller og periodesystemet til å gjøre rede for egenskaper til grunnstoffer og kjemiske forbindelser.
Matematikk (MAT 01-05)
Kompetansemål etter 2. trinn
utforske addisjon og subtraksjon og bruke dette til å formulere og løse problemer fra lek og egen hverdag
Kompetansemål etter 3. trinn
utvikle og bruke hensiktsmessige strategier for subtraksjon i praktiske situasjoner
utforske og forklare sammenhenger mellom addisjon og subtraksjon og bruke det i hoderegning og problemløsing
utforske multiplikasjon ved telling
eksperimentere med multiplikasjon og divisjon i hverdagssituasjoner
bruke kommutative, assosiative og distributive egenskaper til å utforske og beskrive strategier i multiplikasjon
beskrive likhet og ulikhet i sammenligning av størrelser, mengder, uttrykk og tall og bruke likhets- og ulikhetstegn
utforske likevekt og balanse i praktiske situasjoner, representere dette på ulike måter og oversette mellom de ulike representasjonene
Kompetansemål etter 4. trinn
utforske og bruke målings- og delingsdivisjon i praktiske situasjoner
utforske, bruke og beskrive ulike divisjonsstrategier
utforske, beskrive og sammenligne egenskaper ved to- og tredimensjonale figurer ved å bruke vinkler, kanter og hjørner
utforske og beskrive strukturer og mønstre i lek og spill
Kompetansemål etter 5. trinn
utforske og forklare sammenhenger mellom brøker, desimaltall og prosent og bruke det i hoderegning
beskrive brøk som del av en hel, som del av en mengde og som tall på tallinjen og vurdere og navngi størrelsene
utvikle og bruke ulike strategier for regning med positive tall og brøk og forklare tenkemåtene sine
formulere og løse problemer fra egen hverdag som har med brøk å gjøre
Kompetansemål etter 6. trinn
utforske, navngi og plassere desimaltall på tallinjen
utforske strategier for regning med desimaltall og sammenligne med regnestrategier for hele tall
formulere og løse problemer fra sin egen hverdag som har med desimaltall, brøk og prosent å gjøre, og forklare egne tenkemåter
utforske og beskrive symmetri i mønstre og utføre kongruensavbildninger med og uten koordinatsystem
Kompetansemål etter 7. Trinn
utvikle og bruke hensiktsmessige strategier i regning med brøk, desimaltall og prosent og forklare tenkemåtene sine
representere og bruke brøk, desimaltall og prosent på ulike måter og utforske de matematiske sammenhengene mellom disse representasjonsformene
Kompetansemål etter 8. trinn
utvikle og kommunisere strategier for hoderegning i utregninger
lage, løse og forklare ligninger knyttet til praktiske situasjoner
Kompetansemål etter 9. Trinn
beskrive, forklare og presentere strukturer og utviklinger i geometriske mønstre og i tallmønstre
Duodji (KHV02-02)
Kompetansemål etter 4. trinn
duddjot/duodjuhit/vitnesjidh med ulike grunnleggende teknikker og håndverktøy og bruke samiske målemetoder
undersøke hvordan man i duodji/duodje/duedtie utnytter naturmaterialers egenskaper til å dekke behov og lage enkle bruksgjenstander
prøve ut ulike ideer og muligheter i gjenbruksmaterialer og formidle til andre hvordan man i egen hverdag kan bidra til å ivareta natur og miljø
tolke og samtale om farger, mønstre, symboler og uttrykk fra dáidda/samisk kunst og duodji/duodje/duedtie, og eksperimentere med disse i eget skapende arbeid.
Kompetansemål etter 7. trinn
undersøke hvordan naturmaterialers egenskaper former funksjonelle og estetiske duodji-/duodje-/duedtie-produkter, og utnytte materialers egenskaper i eget skapende arbeid
undersøke og eksperimentere med overskuddsmaterialer
undersøke materialene i ulike gjenstander og vurdere funksjon, holdbarhet og muligheter for reparasjon og gjenbruk
duddjot/duodjuhit/vitnesjidh bruksgjenstander gjennom å bruke ulike strategier for problemløsing og kunne bruke samiske fagbegreper om duodji-/duodje-/duedtieprosessen
utforske og sette ord på hvordan duodji/duodje/duedtie, kunst og arkitektur kommuniserer stemninger, identitet og tilhørighet, og bruke symbolikk og farge til å uttrykke følelser og meninger i egne arbeider
undersøke hvordan kjønnsroller vises i kulturelle uttrykk før og nå, og lage visuelle uttrykk som utfordrer stereotypier
Kompetansemål etter 10. trinn
sanke og bearbeide naturmaterialer, vite hvor og når materialene kan hentes, og bruke materialene hensiktsmessig
vurdere materialers holdbarhet og muligheter for reparasjon, redesign og gjenbruk, og bruke ulike verktøy og materialer på en hensiktsmessig og miljøbevisst måte
undersøke hvordan identitet og stedstilhørighet kommuniseres i arkitektur og gjenstander, og modellere arkitektoniske løsninger som ivaretar ulike behov og interesser
utforske hvordan digitale verktøy og ny teknologi kan gi muligheter for kommunikasjonsformer og opplevelser i skapende prosesser og produkter
Kunst og håndverk (KHV01-02)
Kompetansemål etter 4. trinn
prøve ut ulike ideer og muligheter i gjenbruksmaterialer og formidle til andre hvordan man i egen hverdag kan bidra til å ivareta natur og miljø
undersøke hvordan tradisjonshåndverk, inkludert samisk håndverk, utnytter naturmaterialers egenskaper, og bruke erfaringer til å lage enkle bruksgjenstander
tolke former og symboler fra ulike kulturer og bruke disse i visuelle uttrykk
utforske mangfold i motiver og visuelle uttrykk i kunst fra ulike verdensdeler og lage en digital presentasjon
Kompetansemål etter 7. trinn
undersøke materialene i ulike gjenstander og vurdere funksjon, holdbarhet og muligheter for reparasjon og gjenbruk
bygge og eksperimentere med stabile konstruksjoner
bruke ulike strategier for idéutvikling og problemløsing
utforske og reflektere over hvordan følelser og meninger vises i kunst, og bruke symbolikk og farge til å uttrykke følelser og meninger i egne arbeider
beskrive mangfoldet i klestradisjoner eller gjenstander, inkludert samiske, og lage et produkt med inspirasjon fra kulturarv
undersøke hvordan kjønnsroller vises i kulturelle uttrykk før og nå, og lage visuelle uttrykk som utfordrer stereotypier
Kompetansemål etter 10. trinn
vurdere materialers holdbarhet og muligheter for reparasjon og gjenbruk, og bruke ulike verktøy og materialer på en hensiktsmessig og miljøbevisst måte
utvikle løsninger gjennom en stegvis designprosess og vurdereholdbarhet, funksjon og estetisk uttrykk
utforske hvordan digitale verktøy og ny teknologi kan gi muligheter for kommunikasjonsformer og opplevelser i skapende prosesser og produkter
visualisere form ved hjelp av frihåndstegninger, arbeidstegninger, modeller og digitale verktøy
analysere hvordan identitet og stedstilhørighet kommuniseres i arkitektur, klestradisjoner, kunst eller gjenstander, og integrere kulturelle referanser i eget skapende arbeid
undersøke hvordan kunst, inkludert samisk kunst, kan bidra i samfunnskritikk, og skape kunstuttrykk som belyser utfordringer i egen samtid
Pikefossen
Fag:
Samisk som førstespråk
Samisk 2
Samisk 4
Norsk for elever med samisk som førstespråk
Norsk
Samfunnsfag
Naturfag
Matematikk
Musikk
SAMISK SOM FØRSTESPRÅK (SFS01-05)
Kompetansemål etter 2. trinn
Eleven skal kunne lytte til og arbeide kreativt med muntlige og skriftlige fortellinger og tekster.
Eleven skal kunne lese med sammenheng og forståelse.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
Kompetansemål etter 4. Trinn
Eleven skal kunne lytte til, samtale om og utforske ulike typer muntlige og skriftlige tekster.
Eleven skal kunne utforske og beskrive hvordan ordvalg og stemmebruk kan brukes som virkemidler.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
Kompetansemål etter 10. Trinn
Eleven skal sammenligne sagn- og eventyrvarianter og muntlige tradisjoner fra ulike samiske områder.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
SAMISK SOM ANDRESPRÅK, SAMISK 2 (SAS02-01)
Kompetansemål etter 2. trinn
Eleven skal kunne samtale om bilder, tekst og omgivelser.
Eleven skal kunne lytte til og leke med ulike uttrykk som joik, sang, roller, spill og samiske fortellinger.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
Kompetansemål etter 4. trinn
Eleven skal kunne lytte til og arbeide kreativt med tekster og samiske fortellinger.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
SAMISK SOM ANDRESPRÅK, SAMISK 4 (SAS04-01)
Kompetansemål etter Vg2 yrkesfaglig
Eleven skal kunne lytte til, lese og arbeide kreativt med tekster og samiske fortellinger.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
Kompetansemål etter Vg1 Studieforberedende
Eleven skal kunne lytte til, lese og arbeide kreativt med tekster og samiske fortellinger.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
NORSK FOR ELEVER MED SAMISK SOM FØRSTESPRÅK (NOR03-04)
Kompetansemål etter 2. trinn
Eleven skal kunne lytte til tekster fra norsk og samisk litteratur på norsk og uttrykke tekstopplevelser på kreative måter.
Eleven skal kunne lese med sammenheng og forståelse.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
Kompetansemål etter 4. trinn
Eleven skal kunne lytte til og lese tekster fra norsk og samisk litteratur på norsk og samtale om innholdet.
Eleven skal kunne utforske og reflektere over egen flerspråklighet og språkmangfoldet i nærmiljøet.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
Kompetansemål etter 7. trinn
Eleven skal kunne sammenligne fortellermåter og formål i norsk og samisk fortellertradisjon.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
NORSK (NOR01-06)
Kompetansemål etter 4. trinn
Lese og lytte til fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om hva tekstene betyr for eleven.
Lese tekster med flyt og forståelse og bruke lesestrategier målrettet for å lære.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
Samfunnsfag (SAF01-04)
Kompetansemål etter 4. Trinn
Utforske kulturminne og hvordan menneskene levde i den tida kulturminnene er i fra, og sammeligne med hvordan vi lever i dag.
Eleven skal kunne presentere årsaker til at samene har urfolksstatus i Norge, og beskrive forskjellige former for samisk kultur- og samfunnsliv før og nå.
Eleven skal kunne utforske og presentere samfunnsfaglige spørsmål, søke etter informasjon i ulike kilder og vurdere hvor nyttig informasjonen er til å belyse spørsmålene.
NATURFAG (NAT01-04)
Kompetansemål etter 4. Trinn
Gi eksempler på god dyrevelferd og reflektere over hvordan dyrs behov kan ivaretas.
Utforske og beskrive vannets kretsløp og gjøre rede for hvorfor vann er viktig for livet på jorda.
Eleven skal kunne utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området.
Eleven skal kunne utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut.
KRLE (RLE01-03)
Kompetansemål etter 4. Trinn
Eleven skal kunne utforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk.
Sette seg inn i og formidle egne og andres tanker, følelser og erfaringer.
Eleven skal kunne samtale om hva menneskeverd, respekt og toleranse betyr og hva det innebærer for hvordan vi lever sammen.
Eleven skal kunne samtale om og presentere sentrale fortellinger og trosforestillinger i østlige og vestlige religiøse tradisjoner.
Eleven skal kunne utforske og beskrive hvordan kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk lokalt og regionalt.
MATEMATIKK (01-05)
Kompetansemål etter 2. Trinn
Eleven skal kunne utforske tal, mengder og teljing i leik, natur, biletkunst, musikk og barnelitteratur, representere tala på ulike måtar og omsetje mellom dei ulike representasjonane.
Eleven skal kunne eksperimentere med teljing både framlengs og baklengs, velje ulike startpunkt og ulik differanse og beskrive mønster i teljingane.
Kompetansemål etter 3. Trinn
Eleven skal kunne utforske og forklare samanhengar mellom addisjon og subtraksjon og bruke det i hovudrekning og problemløysing.
Kompetansemål etter 4. Trinn
Eleven skal kunne utforske og beskrive strukturar og mønster i leik og spel.
MUSIKK (MUS01-02)
Kompetansemål etter 4. Trinn
Eleven skal kunne utøve og utforske et repertoar av sanger og danser fra ulike musikkulturer, inkludert samisk musikkultur.
Ahkobiemmu
Fag:
Samisk som førstespråk
Samisk 2
Samisk 4
Norsk for elever med samisk som førstespråk
Norsk
Samfunnsfag
Naturfag
Matematikk
Mat og Helse
SAMISK SOM FØRSTESPRÅK (SFS01-05)
Kompetansemål etter 2. trinn
Eleven skal kunne lytte til og arbeide kreativt med muntlige og skriftlige fortellinger og tekster.
Eleven skal kunne lese med sammenheng og forståelse.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
Kompetansemål etter 4. Trinn
Eleven skal kunne lytte til, samtale om og utforske ulike typer muntlige og skriftlige tekster.
Eleven skal kunne utforske og beskrive hvordan ordvalg og stemmebruk kan brukes som virkemidler.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
Kompetansemål etter 10. Trinn
Eleven skal sammenligne sagn- og eventyrvarianter og muntlige tradisjoner fra ulike samiske områder.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
SAMISK SOM ANDRESPRÅK, SAMISK 2 (SAS02-01)
Kompetansemål etter 2. trinn
Eleven skal kunne samtale om bilder, tekst og omgivelser.
Eleven skal kunne lytte til og leke med ulike uttrykk som joik, sang, roller, spill og samiske fortellinger.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
Kompetansemål etter 4. trinn
Eleven skal kunne lytte til og arbeide kreativt med tekster og samiske fortellinger.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
SAMISK SOM ANDRESPRÅK, SAMISK 4 (SAS04-01)
Kompetansemål etter Vg2 yrkesfaglig
Eleven skal kunne lytte til, lese og arbeide kreativt med tekster og samiske fortellinger.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
Kompetansemål etter Vg1 Studieforberedende
Eleven skal kunne lytte til, lese og arbeide kreativt med tekster og samiske fortellinger.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
NORSK FOR ELEVER MED SAMISK SOM FØRSTESPRÅK (NOR03-04)
Kompetansemål etter 2. trinn
Eleven skal kunne lytte til tekster fra norsk og samisk litteratur på norsk og uttrykke tekstopplevelser på kreative måter.
Eleven skal kunne lese med sammenheng og forståelse.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
Kompetansemål etter 4. trinn
Eleven skal kunne lytte til og lese tekster fra norsk og samisk litteratur på norsk og samtale om innholdet.
Eleven skal kunne utforske og reflektere over egen flerspråklighet og språkmangfoldet i nærmiljøet.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
Kompetansemål etter 7. trinn
Eleven skal kunne sammenligne fortellermåter og formål i norsk og samisk fortellertradisjon.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
NORSK (NOR01-06)
Kompetansemål etter 4. trinn
Lese og lytte til fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om hva tekstene betyr for eleven.
Lese tekster med flyt og forståelse og bruke lesestrategier målrettet for å lære.
Gi uttrykk for egne tanker og opplevelser om barnelitteratur, teater, film, dataspill og TV-program.
Gi uttrykk for egne tanker om språk, personer og handling i tekster fra ulike tider og kulturer.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
Samfunnsfag (SAF01-04)
Kompetansemål etter 2. trinn
Eleven skal kunne beskrive og gi eksempler på mangfold i Norge, med vekt på ulike familieformer og folkegrupper, inkludert det samiske urfolket.
Eleven skal kunne utforske og beskrive kulturminne og kultur- og naturlandskapet i nærmiljøet.
Skape og illustrere fortellinger om mennesker som lever under ulike vilkår, og sammenligne levekår
Kompetansemål etter 4. trinn
Beskrive sentrale trekk ved samisk kultur og levemåte fram til kristningen av samene.
Eleven skal kunne presentere årsaker til at samene har urfolksstatus i Norge, og beskrive forskjellige former for samisk kultur- og samfunnsliv før og nå.
Eleven skal kunne utforske og presentere samfunnsfaglige spørsmål, søke etter informasjon i ulike kilder og vurdere hvor nyttig informasjonen er til å belyse spørsmålene.
NATURFAG (NAT01-04)
Kompetansemål etter 2. trinn
Eleven skal kunne utforske et naturområde i nærmiljøet og beskrive hvordan noen organismer er tilpasset området og hverandre.
Eleven skal kunne oppleve naturen til ulike årstider, reflektere over hvordan naturen er i endring, og hvorfor året deles inn på ulike måter i norsk og samisk tradisjon.
Kompetansemål etter 4. trinn
Eleven skal kunne utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området.
Eleven skal kunne utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut.
Eleven skal kunne delta i høsting og bruk av naturressurser og drøfte hvordan naturressurser kan brukes på en bærekraftig måte.
samtale om og sammenligne livssyklusen til noen plante- og dyrearter.
Innhente og bearbeide informasjon om naturfaglige tema fra ulike kilder og oppgi kildene
MATEMATIKK (01-05)
Kompetansemål etter 2. trinn
Eleven skal kunne utforske tal, mengder og teljing i leik, natur, biletkunst, musikk og barnelitteratur, representere tala på ulike måtar og omsetje mellom dei ulike representasjonane.
Eleven skal kunne eksperimentere med teljing både framlengs og baklengs, velje ulike startpunkt og ulik differanse og beskrive mønster i teljingane.
Kompetansemål etter 3. trinn
Eleven skal kunne utforske og forklare samanhengar mellom addisjon og subtraksjon og bruke det i hovudrekning og problemløysing.
Kompetansemål etter 4. trinn
Eleven skal kunne utforske og beskrive strukturar og mønster i leik og spel.
MAT OG HELSE (MHE01-02)
Kompetansemål etter 4. trinn
beskrive samisk mattradisjon og korleis mattradisjonar har samanheng med natur og levevis.
Eleven skal kunne samtale om måltidsskikkar frå norsk og samisk kultur og frå andre kulturar, og om verdien av å ete saman med andre.
Eleven skal kunne utnytte lokale matvarer i matlaging og presentere ledda i produksjonskjeda frå råvare til måltid.
Nordlysbarna
Fag:
Samisk som førstespråk
Samisk 2
Samisk 4
Norsk for elever med samisk som førstespråk
Norsk
Samfunnsfag
Naturfag
KRLE
SAMISK SOM FØRSTESPRÅK (SFS01-05)
Kompetansemål etter 2. trinn
Eleven skal kunne lytte til og arbeide kreativt med muntlige og skriftlige fortellinger og tekster.
Eleven skal kunne lese med sammenheng og forståelse.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
Kompetansemål etter 4. Trinn
Eleven skal kunne lytte til, samtale om og utforske ulike typer muntlige og skriftlige tekster.
Eleven skal kunne utforske og beskrive hvordan ordvalg og stemmebruk kan brukes som virkemidler.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
Kompetansemål etter 10. Trinn
Eleven skal sammenligne sagn- og eventyrvarianter og muntlige tradisjoner fra ulike samiske områder.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
SAMISK SOM ANDRESPRÅK, SAMISK 2 (SAS02-01)
Kompetansemål etter 2. trinn
Eleven skal kunne samtale om bilder, tekst og omgivelser.
Eleven skal kunne lytte til og leke med ulike uttrykk som joik, sang, roller, spill og samiske fortellinger.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
Kompetansemål etter 4. trinn
Eleven skal kunne lytte til og arbeide kreativt med tekster og samiske fortellinger.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
SAMISK SOM ANDRESPRÅK, SAMISK 4 (SAS04-01)
Kompetansemål etter Vg2 yrkesfaglig
Eleven skal kunne lytte til, lese og arbeide kreativt med tekster og samiske fortellinger.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
Kompetansemål etter Vg1 Studieforberedende
Eleven skal kunne lytte til, lese og arbeide kreativt med tekster og samiske fortellinger.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
NORSK FOR ELEVER MED SAMISK SOM FØRSTESPRÅK (NOR03-04)
Kompetansemål etter 2. trinn
Eleven skal kunne lytte til tekster fra norsk og samisk litteratur på norsk og uttrykke tekstopplevelser på kreative måter.
Eleven skal kunne lese med sammenheng og forståelse.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
Kompetansemål etter 4. trinn
Eleven skal kunne lytte til og lese tekster fra norsk og samisk litteratur på norsk og samtale om innholdet.
Eleven skal kunne utforske og reflektere over egen flerspråklighet og språkmangfoldet i nærmiljøet.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
Kompetansemål etter 7. trinn
Eleven skal kunne sammenligne fortellermåter og formål i norsk og samisk fortellertradisjon.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
NORSK (NOR01-06)
Kompetansemål etter 4. trinn
Lese og lytte til fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om hva tekstene betyr for eleven.
Lese tekster med flyt og forståelse og bruke lesestrategier målrettet for å lære.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
Samfunnsfag (SAF01-04)
Kompetansemål etter 2. trinn
Eleven skal kunne beskrive og gi eksempler på mangfold i Norge, med vekt på ulike familieformer og folkegrupper, inkludert det samiske urfolket.
Eleven skal kunne utforske og beskrive kulturminne og kultur- og naturlandskapet i nærmiljøet.
Kompetansemål etter 4. trinn
Eleven skal kunne presentere årsaker til at samene har urfolksstatus i Norge, og beskrive forskjellige former for samisk kultur- og samfunnsliv før og nå.
Eleven skal kunne utforske og presentere samfunnsfaglige spørsmål, søke etter informasjon i ulike kilder og vurdere hvor nyttig informasjonen er til å belyse spørsmålene.
NATURFAG (NAT01-04)
Kompetansemål etter 4. trinn
Eleven skal kunne utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området.
Eleven skal kunne utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut.
Sammenligne modeller med observasjoner og samtale om hvorfor vi bruker modeller i naturfag.
Eleven skal kunne delta i høsting og bruk av naturressurser og drøfte hvordan naturressurser kan brukes på en bærekraftig måte.
KRLE (RLE01-03)
Kompetansemål etter 4. Trinn
Eleven skal kunne utforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk.
Eleven skal kunne samtale om hva menneskeverd, respekt og toleranse betyr og hva det innebærer for hvordan vi lever sammen.
Eleven skal kunne samtale om og presentere sentrale fortellinger og trosforestillinger i østlige og vestlige religiøse tradisjoner.
Eleven skal kunne utforske og beskrive hvordan kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk lokalt og regionalt.
Samarbeide med andre i filosofisk samtale
Gutten som lurte Stallo
Fag:
Samisk som førstespråk
Samisk 2
Samisk 4
Norsk for elever med samisk som førstespråk
Norsk
KRLE
SAMISK SOM FØRSTESPRÅK (SFS01-05)
Kompetansemål etter 2. trinn
Eleven skal kunne lytte til og arbeide kreativt med muntlige og skriftlige fortellinger og tekster.
Eleven skal kunne lese med sammenheng og forståelse.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
Kompetansemål etter 4. Trinn
Eleven skal kunne lytte til, samtale om og utforske ulike typer muntlige og skriftlige tekster.
Eleven skal kunne utforske og beskrive hvordan ordvalg og stemmebruk kan brukes som virkemidler.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
Kompetansemål etter 10. Trinn
Eleven skal sammenligne sagn- og eventyrvarianter og muntlige tradisjoner fra ulike samiske områder.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
SAMISK SOM ANDRESPRÅK, SAMISK 2 (SAS02-01)
Kompetansemål etter 2. trinn
Eleven skal kunne samtale om bilder, tekst og omgivelser.
Eleven skal kunne lytte til og leke med ulike uttrykk som joik, sang, roller, spill og samiske fortellinger.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
Kompetansemål etter 4. trinn
Eleven skal kunne lytte til og arbeide kreativt med tekster og samiske fortellinger.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
SAMISK SOM ANDRESPRÅK, SAMISK 4 (SAS04-01)
Kompetansemål etter Vg2 yrkesfaglig
Eleven skal kunne lytte til, lese og arbeide kreativt med tekster og samiske fortellinger.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
Kompetansemål etter Vg1 Studieforberedende
Eleven skal kunne lytte til, lese og arbeide kreativt med tekster og samiske fortellinger.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
NORSK FOR ELEVER MED SAMISK SOM FØRSTESPRÅK (NOR03-04)
Kompetansemål etter 2. trinn
Eleven skal kunne lytte til tekster fra norsk og samisk litteratur på norsk og uttrykke tekstopplevelser på kreative måter.
Eleven skal kunne lese med sammenheng og forståelse.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
Kompetansemål etter 4. trinn
Eleven skal kunne lytte til og lese tekster fra norsk og samisk litteratur på norsk og samtale om innholdet.
Eleven skal kunne utforske og reflektere over egen flerspråklighet og språkmangfoldet i nærmiljøet.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
Kompetansemål etter 7. trinn
Eleven skal kunne sammenligne fortellermåter og formål i norsk og samisk fortellertradisjon.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
NORSK (NOR01-06)
Kompetansemål etter 4. trinn
Lese og lytte til fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om hva tekstene betyr for eleven.
Lese tekster med flyt og forståelse og bruke lesestrategier målrettet for å lære.
Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.
KRLE (RLE01-03)
Kompetansemål etter 4. Trinn
Samarbeide med andre i filosofisk samtale.
Identifisere og reflektere over etiske spørsmål.
Eleven skal kunne utforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk.
Eleven skal kunne samtale om hva menneskeverd, respekt og toleranse betyr og hva det innebærer for hvordan vi lever sammen.
Eleven skal kunne samtale om og presentere sentrale fortellinger og trosforestillinger i østlige og vestlige religiøse tradisjoner.
Eleven skal kunne utforske og beskrive hvordan kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk lokalt og regionalt.