Kompetansemål


Skole.samiskeventyr.no dekker hele eller deler av følgende kompetansemål med innhold i Fagfornyelsen LK20 og LK20S i følgende fag:


Fagkode Fag Spill
SAF01-04 SAMFUNNSFAG Pikefossen, Ahkobiemmu, Nordlysbarna
SFS01-05 SAMISK SOM FØRSTESPRÅK Pikefossen, Ahkobiemmu, Nordlysbarna, Gutten som lurte Stallo, Maija & Nilas
NOR03-04 NORSK FOR ELEVER MED SAMISK SOM FØRSTESPRÅK Pikefossen, Ahkobiemmu, Nordlysbarna, Gutten som lurte Stallo, Maija & Nilas
SAS02-01 SAMISK SOM ANDRESPRÅK, SAMISK 2 Pikefossen, Ahkobiemmu, Nordlysbarna, Gutten som lurte Stallo, Maija & Nilas
SAS04-01 SAMISK SOM ANDRESPRÅK, SAMISK 4 Pikefossen, Ahkobiemmu, Nordlysbarna, Gutten som lurte Stallo, Maija & Nilas
NOR01-06 NORSK Pikefossen, Ahkobiemmu, Nordlysbarna, Gutten som lurte Stallo, Maija & Nilas
NAT01-04 NATURFAG Pikefossen, AhkobiemmuMaija & Nilas
NAT02-04 NATURFAG SAMISK Maija & Nilas
MAT01-05 MATEMATIKK 1.–10. TRINN Pikefossen, AhkobiemmuMaija & Nilas
MHE01-02 MAT OG HELSE Ahkobiemmu
MUS01‑02 MUSIKK Pikefossen
RLE01‑03 KRLE Pikefossen, Nordlysbarna, Gutten som lurte Stallo
KHV01-02 Kunst og Håndverk Maija & Nilas
KHV02-02 Duodji Maija & Nilas




Maija & Nilas - Den mystiske runebommen

Fag:

Samisk som førstespråk

Norsk for elever med samisk som førstespråk

Samisk 2

Samisk 4

Norsk

Naturfag / Naturfag Samisk

Matematikk

Duodji

Kunst og Håndverk


SAMISK SOM FØRSTESPRÅK (SFS01-05)

Kompetansemål etter 2. trinn

  • lese tekster med sammenheng og forståelse.

  • lytte til og arbeide kreativt med muntlige og skriftlige fortellinger og tekster.


Kompetansemål etter 4. trinn 

  • lytte til, samtale om og utforske ulike typer muntlige og skriftlige tekster.

  • utforske og beskrive hvordan ordvalg og stemmebruk kan brukes som virkemidler.

  • lese ulike teksttyper med flyt og forståelse av innhold og formål.

  • eksperimentere med ulike strategier for å lære.

  • sammenligne egen dialekt med skriftspråket.


Kompetansemål etter 7. trinn

  • reflektere over hvordan språk kan uttrykke holdninger til medmennesker.

  • lese et bredt utvalg teksttyper og samtale om form og innhold.

  • reflektere over hvordan muntlige fortellertradisjoner og verdier gjenspeiler seg i samisk litteratur.

  • utforske og reflektere over sammenhengene mellom språk og identitet.

  • Bruke hensiktsmessige lesemåter og strategier tilpasset tekstens form og innhold og lesingens formål.

  • forklare og bruke kunnskaper om språkets formverk, vanlige typer ordavledninger og setningsoppbygging.

  • reflektere over hvordan andre språk påvirker samiske språk.

  •  utforske og bruke ord og uttrykk knyttet til samfunnsliv, naturbruk og tradisjonell kunnskap.


Kompetansemål etter 10. trinn

  • lese ulike teksttyper av varierende lengde og kompleksitet, og sammenligne og tolke tekstene.

  • velge og bruke hensiktsmessige lese- og læringsstrategier i arbeid med faget.

  • reflektere over hvordan samiske tenkemåter, samiske muntlige fortellertradisjoner og samiske verdier kommer til uttrykk i samisk litteratur.

  • bruke relevante begreper og fagspråk knyttet til ulike samiske emner og verdier.

  •  sammenligne sagn- og eventyrvarianter og muntlige tradisjoner fra ulike samiske områder.

  • bruke relevant fagspråk for å forklare og analysere tekst og språk.

  • reflektere over hvordan andre språk påvirker samiske språk og hvordan man kan bevare og utvikle samisk på ulike arenaer.


NORSK FOR ELEVER MED SAMISK SOM FØRSTESPRÅK (NOR03-04)


Kompetansemål etter 4. Trinn

  • lytte til og lese tekster fra norsk og samisk litteratur på norsk og samtale om innholdet

  • utforske tekster fra den samiske og den norske fortellertradisjonen og reflektere over innholdet

  • bruke lese- og skrivestrategier til ulike formål

  • lytte til og lese kortere tekster på den målformen eleven ikke får opplæring i og samtale om innholdet


Kompetansemål etter 7. Trinn 

  • lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa fra norsk og samisk og reflektere over hva tekstene betyr for eleven

  • velge og bruke relevante lese- og skrivestrategier i arbeid med faget




SAMISK SOM ANDRESPRÅK, SAMISK 2 (SAS02-01)


Kompetansemål etter 2. trinn

  • Eleven skal kunne samtale om bilder, tekst og omgivelser.

  • Eleven skal kunne lytte til og leke med ulike uttrykk som joik, sang, roller, spill og samiske fortellinger.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

Kompetansemål etter 4. trinn

  • Eleven skal kunne lytte til og arbeide kreativt med tekster og samiske fortellinger.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.


Kompetansemål etter 7. trinn

  • utforske og samtale om samisk litteratur.


Kompetansemål etter 10. trinn

  • utforske og arbeide kreativt med samiske ordtak og fortellinger.


SAMISK SOM ANDRESPRÅK, SAMISK 4 (SAS04-01)


Kompetansemål etter Vg2 yrkesfaglig

  • elevene skal kunne lytte til, lese og arbeide kreativt med tekster og samiske fortellinger.

  • følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.


Kompetansemål etter Vg1 Studieforberedende

  • elevene skal kunne lytte til, lese og arbeide kreativt med tekster og samiske fortellinger.

  • følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

NORSK (NOR01-06)

Kompetansemål etter 2. trinn

  • lytte til og samtale om skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk.

  • trekke bokstavlyder sammen til ord under lesing og skriving.

  • lese med sammenheng og forståelse på papir og digitalt og bruke enkle strategier for leseforståelse.


Kompetansemål etter 4. trinn

  • lese og lytte til fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om hva tekstene betyr for eleven.

  • lese tekster med flyt og forståelse og bruke lesestrategier målrettet for å lære.

  • utforske og formidle tekster gjennom samtale, skriving, lek, bevegelse og andre kreative uttrykk.

  • bruke fagspråk om setningsoppbygging og bøying av verb, substantiv og adjektiv i samtaler om språk og om egne og andres tekster.


Kompetansemål  etter 7. trinn

  • lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk, svensk og dansk og samtale om formål, form og innhold.

  • lese samiske tekster på norsk og samtale om verdiene som kommer til uttrykk, og hvordan stedsnavn og personnavn som inneholder de samiske bokstavene, uttales.

  • bruke fagspråk og kunnskap om ordklasser og setningsoppbygging i samtale om egne og andres tekster.

  • bruke lesestrategier tilpasset formålet med lesingen.

  • utforske og beskrive samspillet mellom skrift, bilder og andre uttrykksformer og lage egne sammensatte tekster.

  • utforske og reflektere over sammenhengene mellom språk og identitet.


Kompetansemål etter 10. trinn

  • lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler.

  • utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon.

  • informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium.

  • bruke fagspråk og kunnskap om grammatikk, tekststruktur og sjanger i samtale om og bearbeiding av tekster.

  • Utforske språklig variasjon og mangfold i Norge og reflektere over holdninger til ulike språk og talespråkvarianter


NATURFAG SAMISK (NAT02‑04)

Kompetansemål etter 2. trinn

  • undre seg, utforske og lage spørsmål, og knytte dette til egne eller andres erfaringer


Kompetansemål etter 4. trinn

  • undre seg, stille spørsmål og lage hypoteser og utforske disse for å finne svar.

  • utforske teknologiske systemer som er satt sammen av ulike deler, og beskrive hvordan delene fungerer og virker sammen.

  • utforske og beskrive hvordan noen stoffer kan endre seg når de blandes med andre stoffer.

  • utforske observerbare størrelser som fart og temperatur og knytte dem til energi.

  • samtale om hva energi er, og utforske ulike energikjeder.

  • utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området

  • gi eksempler på god dyrevelferd og bruke erfaringer og samiske fortellinger til å reflektere over hvordan dyrs behov kan ivaretas.


Kompetansemål  etter 7. trinn

  • lese og forstå faremerking og reflektere over hensikten med disse.

  • utforske elektriske og magnetiske krefter gjennom forsøk og samtale om hvordan vi utnytter elektrisk energi i dagliglivet.

  • gjøre rede for hvordan organismer kan deles inn i hovedgrupper, og gi eksempler på ulike organismers særtrekk

  • gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet.

  • utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen.

  • beskrive og visualisere hvordan døgn, månefaser og årstider oppstår, og samtale om hvordan dette påvirker livet på jorda og samiske skikker for utnyttelse av naturen.

  • gjøre rede for jordas forutsetninger for liv og sammenligne med andre himmellegemer i universet.

  • gjøre rede for noen av kroppens organsystemer og beskrive hvordan systemene virker sammen.


Kompetansemål etter 10. trinn

  • utforske kjemiske reaksjoner, forklare massebevaring og gjøre rede for betydninger av noen forbrenningsreaksjoner.

  • gjøre rede for energibevaring og energikvalitet og utforske ulike måter å omdanne, transportere og lagre energi på.

  • bruke atommodeller og periodesystemet til å gjøre rede for egenskaper til grunnstoffer og kjemiske forbindelser.


Matematikk (MAT 01-05)

Kompetansemål etter 2. trinn

  • utforske addisjon og subtraksjon og bruke dette til å formulere og løse problemer fra lek og egen hverdag


Kompetansemål etter 3. trinn

  • utvikle og bruke hensiktsmessige strategier for subtraksjon i praktiske situasjoner

  • utforske og forklare sammenhenger mellom addisjon og subtraksjon og bruke det i hoderegning og problemløsing

  • utforske multiplikasjon ved telling

  • eksperimentere med multiplikasjon og divisjon i hverdagssituasjoner

  • bruke kommutative, assosiative og distributive egenskaper til å utforske og beskrive strategier i multiplikasjon

  • beskrive likhet og ulikhet i sammenligning av størrelser, mengder, uttrykk og tall og bruke likhets- og ulikhetstegn

  • utforske likevekt og balanse i praktiske situasjoner, representere dette på ulike måter og oversette mellom de ulike representasjonene


Kompetansemål etter 4. trinn

  • utforske og bruke målings- og delingsdivisjon i praktiske situasjoner

  • utforske, bruke og beskrive ulike divisjonsstrategier

  • utforske, beskrive og sammenligne egenskaper ved to- og tredimensjonale figurer ved å bruke vinkler, kanter og hjørner

  • utforske og beskrive strukturer og mønstre i lek og spill


Kompetansemål etter 5. trinn

  • utforske og forklare sammenhenger mellom brøker, desimaltall og prosent og bruke det i hoderegning

  • beskrive brøk som del av en hel, som del av en mengde og som tall på tallinjen og vurdere og navngi størrelsene

  • utvikle og bruke ulike strategier for regning med positive tall og brøk og forklare tenkemåtene sine

  • formulere og løse problemer fra egen hverdag som har med brøk å gjøre


Kompetansemål etter 6. trinn

  • utforske, navngi og plassere desimaltall på tallinjen

  • utforske strategier for regning med desimaltall og sammenligne med regnestrategier for hele tall

  • formulere og løse problemer fra sin egen hverdag som har med desimaltall, brøk og prosent å gjøre, og forklare egne tenkemåter

  • utforske og beskrive symmetri i mønstre og utføre kongruensavbildninger med og uten koordinatsystem


Kompetansemål etter 7. Trinn

  • utvikle og bruke hensiktsmessige strategier i regning med brøk, desimaltall og prosent og forklare tenkemåtene sine

  • representere og bruke brøk, desimaltall og prosent på ulike måter og utforske de matematiske sammenhengene mellom disse representasjonsformene


Kompetansemål etter 8. trinn

  • utvikle og kommunisere strategier for hoderegning i utregninger

  • lage, løse og forklare ligninger knyttet til praktiske situasjoner


Kompetansemål etter 9. Trinn

  • beskrive, forklare og presentere strukturer og utviklinger i geometriske mønstre og i tallmønstre


Duodji (KHV02-02)

Kompetansemål etter 4. trinn

  • duddjot/duodjuhit/vitnesjidh med ulike grunnleggende teknikker og håndverktøy og bruke samiske målemetoder

  • undersøke hvordan man i duodji/duodje/duedtie utnytter naturmaterialers egenskaper til å dekke behov og lage enkle bruksgjenstander

  • prøve ut ulike ideer og muligheter i gjenbruksmaterialer og formidle til andre hvordan man i egen hverdag kan bidra til å ivareta natur og miljø

  • tolke og samtale om farger, mønstre, symboler og uttrykk fra dáidda/samisk kunst og duodji/duodje/duedtie, og eksperimentere med disse i eget skapende arbeid.


Kompetansemål etter 7. trinn

  • undersøke hvordan naturmaterialers egenskaper former funksjonelle og estetiske duodji-/duodje-/duedtie-produkter, og utnytte materialers egenskaper i eget skapende arbeid

  • undersøke og eksperimentere med overskuddsmaterialer

  • undersøke materialene i ulike gjenstander og vurdere funksjon, holdbarhet og muligheter for reparasjon og gjenbruk

  • duddjot/duodjuhit/vitnesjidh bruksgjenstander gjennom å bruke ulike strategier for problemløsing og kunne bruke samiske fagbegreper om duodji-/duodje-/duedtieprosessen

  • utforske og sette ord på hvordan duodji/duodje/duedtie, kunst og arkitektur kommuniserer stemninger, identitet og tilhørighet, og bruke symbolikk og farge til å uttrykke følelser og meninger i egne arbeider

  • undersøke hvordan kjønnsroller vises i kulturelle uttrykk før og nå, og lage visuelle uttrykk som utfordrer stereotypier


Kompetansemål etter 10. trinn

  • sanke og bearbeide naturmaterialer, vite hvor og når materialene kan hentes, og bruke materialene hensiktsmessig

  • vurdere materialers holdbarhet og muligheter for reparasjon, redesign og gjenbruk, og bruke ulike verktøy og materialer på en hensiktsmessig og miljøbevisst måte

  • undersøke hvordan identitet og stedstilhørighet kommuniseres i arkitektur og gjenstander, og modellere arkitektoniske løsninger som ivaretar ulike behov og interesser

  • utforske hvordan digitale verktøy og ny teknologi kan gi muligheter for kommunikasjonsformer og opplevelser i skapende prosesser og produkter


Kunst og håndverk (KHV01-02) 

Kompetansemål etter 4. trinn

  • prøve ut ulike ideer og muligheter i gjenbruksmaterialer og formidle til andre hvordan man i egen hverdag kan bidra til å ivareta natur og miljø

  • undersøke hvordan tradisjonshåndverk, inkludert samisk håndverk, utnytter naturmaterialers egenskaper, og bruke erfaringer til å lage enkle bruksgjenstander

  • tolke former og symboler fra ulike kulturer og bruke disse i visuelle uttrykk

  • utforske mangfold i motiver og visuelle uttrykk i kunst fra ulike verdensdeler og lage en digital presentasjon


Kompetansemål etter 7. trinn

  • undersøke materialene i ulike gjenstander og vurdere funksjon, holdbarhet og muligheter for reparasjon og gjenbruk

  • bygge og eksperimentere med stabile konstruksjoner

  • bruke ulike strategier for idéutvikling og problemløsing

  • utforske og reflektere over hvordan følelser og meninger vises i kunst, og bruke symbolikk og farge til å uttrykke følelser og meninger i egne arbeider

  • beskrive mangfoldet i klestradisjoner eller gjenstander, inkludert samiske, og lage et produkt med inspirasjon fra kulturarv

  • undersøke hvordan kjønnsroller vises i kulturelle uttrykk før og nå, og lage visuelle uttrykk som utfordrer stereotypier


Kompetansemål etter 10. trinn

  • vurdere materialers holdbarhet og muligheter for reparasjon og gjenbruk, og bruke ulike verktøy og materialer på en hensiktsmessig og miljøbevisst måte

  • utvikle løsninger gjennom en stegvis designprosess og vurdereholdbarhet, funksjon og estetisk uttrykk

  • utforske hvordan digitale verktøy og ny teknologi kan gi muligheter for kommunikasjonsformer og opplevelser i skapende prosesser og produkter

  • visualisere form ved hjelp av frihåndstegninger, arbeidstegninger, modeller og digitale verktøy

  • analysere hvordan identitet og stedstilhørighet kommuniseres i arkitektur, klestradisjoner, kunst eller gjenstander, og integrere kulturelle referanser i eget skapende arbeid

  • undersøke hvordan kunst, inkludert samisk kunst, kan bidra i samfunnskritikk, og skape kunstuttrykk som belyser utfordringer i egen samtid





Pikefossen


Fag:

Samisk som førstespråk

Samisk 2

Samisk 4

Norsk for elever med samisk som førstespråk

Norsk

Samfunnsfag

Naturfag

Matematikk

Musikk



SAMISK SOM FØRSTESPRÅK (SFS01-05)


Kompetansemål etter 2. trinn

  • Eleven skal kunne lytte til og arbeide kreativt med muntlige og skriftlige fortellinger og tekster.

  • Eleven skal kunne lese med sammenheng og forståelse.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

Kompetansemål etter 4. Trinn

  • Eleven skal kunne lytte til, samtale om og utforske ulike typer muntlige og skriftlige tekster.

  • Eleven skal kunne utforske og beskrive hvordan ordvalg og stemmebruk kan brukes som virkemidler.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

Kompetansemål etter 10. Trinn

  • Eleven skal sammenligne sagn- og eventyrvarianter og muntlige tradisjoner fra ulike samiske områder.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.


SAMISK SOM ANDRESPRÅK, SAMISK 2 (SAS02-01)

Kompetansemål etter 2. trinn

  • Eleven skal kunne samtale om bilder, tekst og omgivelser.

  • Eleven skal kunne lytte til og leke med ulike uttrykk som joik, sang, roller, spill og samiske fortellinger.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

Kompetansemål etter 4. trinn

  • Eleven skal kunne lytte til og arbeide kreativt med tekster og samiske fortellinger.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

SAMISK SOM ANDRESPRÅK, SAMISK 4 (SAS04-01)

Kompetansemål etter Vg2 yrkesfaglig

  • Eleven skal kunne lytte til, lese og arbeide kreativt med tekster og samiske fortellinger.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

Kompetansemål etter Vg1 Studieforberedende

  • Eleven skal kunne lytte til, lese og arbeide kreativt med tekster og samiske fortellinger.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

NORSK FOR ELEVER MED SAMISK SOM FØRSTESPRÅK (NOR03-04)


Kompetansemål etter 2. trinn

  • Eleven skal kunne lytte til tekster fra norsk og samisk litteratur på norsk og uttrykke tekstopplevelser på kreative måter.

  • Eleven skal kunne lese med sammenheng og forståelse.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

Kompetansemål etter 4. trinn

  • Eleven skal kunne lytte til og lese tekster fra norsk og samisk litteratur på norsk og samtale om innholdet.

  • Eleven skal kunne utforske og reflektere over egen flerspråklighet og språkmangfoldet i nærmiljøet.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

Kompetansemål etter 7. trinn

  • Eleven skal kunne sammenligne fortellermåter og formål i norsk og samisk fortellertradisjon.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.


NORSK (NOR01-06)

Kompetansemål etter 4. trinn

  • Lese og lytte til fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om hva tekstene betyr for eleven.

  • Lese tekster med flyt og forståelse og bruke lesestrategier målrettet for å lære.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.


Samfunnsfag (SAF01-04)

Kompetansemål etter 4. Trinn

  • Utforske kulturminne og hvordan menneskene levde i den tida kulturminnene er i fra, og sammeligne med hvordan vi lever i dag.

  • Eleven skal kunne presentere årsaker til at samene har urfolksstatus i Norge, og beskrive forskjellige former for samisk kultur- og samfunnsliv før og nå.

  • Eleven skal kunne utforske og presentere samfunnsfaglige spørsmål, søke etter informasjon i ulike kilder og vurdere hvor nyttig informasjonen er til å belyse spørsmålene.


NATURFAG (NAT01-04) 

Kompetansemål etter 4. Trinn

  • Gi eksempler på god dyrevelferd og reflektere over hvordan dyrs behov kan ivaretas.

  • Utforske og beskrive vannets kretsløp og gjøre rede for hvorfor vann er viktig for livet på jorda.

  • Eleven skal kunne utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området.

  • Eleven skal kunne utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut.


KRLE (RLE01-03)


Kompetansemål etter 4. Trinn

  • Eleven skal kunne utforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk.

  • Sette seg inn i og formidle egne og andres tanker, følelser og erfaringer.

  • Eleven skal kunne samtale om hva menneskeverd, respekt og toleranse betyr og hva det innebærer for hvordan vi lever sammen.

  • Eleven skal kunne samtale om og presentere sentrale fortellinger og trosforestillinger i østlige og vestlige religiøse tradisjoner.

  • Eleven skal kunne utforske og beskrive hvordan kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk lokalt og regionalt.


MATEMATIKK (01-05)


Kompetansemål etter 2. Trinn

  • Eleven skal kunne utforske tal, mengder og teljing i leik, natur, biletkunst, musikk og barnelitteratur, representere tala på ulike måtar og omsetje mellom dei ulike representasjonane.

  • Eleven skal kunne eksperimentere med teljing både framlengs og baklengs, velje ulike startpunkt og ulik differanse og beskrive mønster i teljingane.


Kompetansemål etter 3. Trinn 

  • Eleven skal kunne utforske og forklare samanhengar mellom addisjon og subtraksjon og bruke det i hovudrekning og problemløysing.


Kompetansemål etter 4. Trinn

  • Eleven skal kunne utforske og beskrive strukturar og mønster i leik og spel.


MUSIKK (MUS01-02)

Kompetansemål etter 4. Trinn

  • Eleven skal kunne utøve og utforske et repertoar av sanger og danser fra ulike musikkulturer, inkludert samisk musikkultur.





Ahkobiemmu

Fag:

Samisk som førstespråk

Samisk 2

Samisk 4

Norsk for elever med samisk som førstespråk

Norsk

Samfunnsfag

Naturfag

Matematikk

Mat og Helse



SAMISK SOM FØRSTESPRÅK (SFS01-05)


Kompetansemål etter 2. trinn

  • Eleven skal kunne lytte til og arbeide kreativt med muntlige og skriftlige fortellinger og tekster.

  • Eleven skal kunne lese med sammenheng og forståelse.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

Kompetansemål etter 4. Trinn

  • Eleven skal kunne lytte til, samtale om og utforske ulike typer muntlige og skriftlige tekster.

  • Eleven skal kunne utforske og beskrive hvordan ordvalg og stemmebruk kan brukes som virkemidler.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

Kompetansemål etter 10. Trinn

  • Eleven skal sammenligne sagn- og eventyrvarianter og muntlige tradisjoner fra ulike samiske områder.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.


SAMISK SOM ANDRESPRÅK, SAMISK 2 (SAS02-01)

Kompetansemål etter 2. trinn

  • Eleven skal kunne samtale om bilder, tekst og omgivelser.

  • Eleven skal kunne lytte til og leke med ulike uttrykk som joik, sang, roller, spill og samiske fortellinger.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

Kompetansemål etter 4. trinn

  • Eleven skal kunne lytte til og arbeide kreativt med tekster og samiske fortellinger.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

SAMISK SOM ANDRESPRÅK, SAMISK 4 (SAS04-01)

Kompetansemål etter Vg2 yrkesfaglig

  • Eleven skal kunne lytte til, lese og arbeide kreativt med tekster og samiske fortellinger.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

Kompetansemål etter Vg1 Studieforberedende

  • Eleven skal kunne lytte til, lese og arbeide kreativt med tekster og samiske fortellinger.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

NORSK FOR ELEVER MED SAMISK SOM FØRSTESPRÅK (NOR03-04)


Kompetansemål etter 2. trinn

  • Eleven skal kunne lytte til tekster fra norsk og samisk litteratur på norsk og uttrykke tekstopplevelser på kreative måter.

  • Eleven skal kunne lese med sammenheng og forståelse.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

Kompetansemål etter 4. trinn

  • Eleven skal kunne lytte til og lese tekster fra norsk og samisk litteratur på norsk og samtale om innholdet.

  • Eleven skal kunne utforske og reflektere over egen flerspråklighet og språkmangfoldet i nærmiljøet.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

Kompetansemål etter 7. trinn

  • Eleven skal kunne sammenligne fortellermåter og formål i norsk og samisk fortellertradisjon.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

NORSK (NOR01-06)

Kompetansemål etter 4. trinn

  • Lese og lytte til fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om hva tekstene betyr for eleven.

  • Lese tekster med flyt og forståelse og bruke lesestrategier målrettet for å lære.

  • Gi uttrykk for egne tanker og opplevelser om barnelitteratur, teater, film, dataspill og TV-program.

  • Gi uttrykk for egne tanker om språk, personer og handling i tekster fra ulike tider og kulturer.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.


Samfunnsfag (SAF01-04)

Kompetansemål etter 2. trinn

  • Eleven skal kunne beskrive og gi eksempler på mangfold i Norge, med vekt på ulike familieformer og folkegrupper, inkludert det samiske urfolket.

  • Eleven skal kunne utforske og beskrive kulturminne og kultur- og naturlandskapet i nærmiljøet.

  • Skape og illustrere fortellinger om mennesker som lever under ulike vilkår, og sammenligne levekår


Kompetansemål etter 4. trinn

  • Beskrive sentrale trekk ved samisk kultur og levemåte fram til kristningen av samene.

  • Eleven skal kunne presentere årsaker til at samene har urfolksstatus i Norge, og beskrive forskjellige former for samisk kultur- og samfunnsliv før og nå.

  • Eleven skal kunne utforske og presentere samfunnsfaglige spørsmål, søke etter informasjon i ulike kilder og vurdere hvor nyttig informasjonen er til å belyse spørsmålene.


NATURFAG (NAT01-04) 

Kompetansemål etter 2. trinn

  • Eleven skal kunne utforske et naturområde i nærmiljøet og beskrive hvordan noen organismer er tilpasset området og hverandre.

  • Eleven skal kunne oppleve naturen til ulike årstider, reflektere over hvordan naturen er i endring, og hvorfor året deles inn på ulike måter i norsk og samisk tradisjon.


Kompetansemål etter 4. trinn

  • Eleven skal kunne utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området.

  • Eleven skal kunne utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut.

  • Eleven skal kunne delta i høsting og bruk av naturressurser og drøfte hvordan naturressurser kan brukes på en bærekraftig måte.

  • samtale om og sammenligne livssyklusen til noen plante- og dyrearter.

  • Innhente og bearbeide informasjon om naturfaglige tema fra ulike kilder og oppgi kildene


MATEMATIKK (01-05)


Kompetansemål etter 2. trinn

  • Eleven skal kunne utforske tal, mengder og teljing i leik, natur, biletkunst, musikk og barnelitteratur, representere tala på ulike måtar og omsetje mellom dei ulike representasjonane.

  • Eleven skal kunne eksperimentere med teljing både framlengs og baklengs, velje ulike startpunkt og ulik differanse og beskrive mønster i teljingane.


Kompetansemål etter 3. trinn

  • Eleven skal kunne utforske og forklare samanhengar mellom addisjon og subtraksjon og bruke det i hovudrekning og problemløysing.


Kompetansemål etter 4. trinn

  • Eleven skal kunne utforske og beskrive strukturar og mønster i leik og spel.


MAT OG HELSE (MHE01-02)


Kompetansemål etter 4. trinn

  • beskrive samisk mattradisjon og korleis mattradisjonar har samanheng med natur og levevis.

  • Eleven skal kunne samtale om måltidsskikkar frå norsk og samisk kultur og frå andre kulturar, og om verdien av å ete saman med andre.

  • Eleven skal kunne utnytte lokale matvarer i matlaging og presentere ledda i produksjonskjeda frå råvare til måltid.





Nordlysbarna

Fag:

Samisk som førstespråk

Samisk 2

Samisk 4

Norsk for elever med samisk som førstespråk

Norsk

Samfunnsfag

Naturfag

KRLE


SAMISK SOM FØRSTESPRÅK (SFS01-05)


Kompetansemål etter 2. trinn

  • Eleven skal kunne lytte til og arbeide kreativt med muntlige og skriftlige fortellinger og tekster.

  • Eleven skal kunne lese med sammenheng og forståelse.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

Kompetansemål etter 4. Trinn

  • Eleven skal kunne lytte til, samtale om og utforske ulike typer muntlige og skriftlige tekster.

  • Eleven skal kunne utforske og beskrive hvordan ordvalg og stemmebruk kan brukes som virkemidler.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

Kompetansemål etter 10. Trinn

  • Eleven skal sammenligne sagn- og eventyrvarianter og muntlige tradisjoner fra ulike samiske områder.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.


SAMISK SOM ANDRESPRÅK, SAMISK 2 (SAS02-01)

Kompetansemål etter 2. trinn

  • Eleven skal kunne samtale om bilder, tekst og omgivelser.

  • Eleven skal kunne lytte til og leke med ulike uttrykk som joik, sang, roller, spill og samiske fortellinger.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

Kompetansemål etter 4. trinn

  • Eleven skal kunne lytte til og arbeide kreativt med tekster og samiske fortellinger.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

SAMISK SOM ANDRESPRÅK, SAMISK 4 (SAS04-01)

Kompetansemål etter Vg2 yrkesfaglig

  • Eleven skal kunne lytte til, lese og arbeide kreativt med tekster og samiske fortellinger.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

Kompetansemål etter Vg1 Studieforberedende

  • Eleven skal kunne lytte til, lese og arbeide kreativt med tekster og samiske fortellinger.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

NORSK FOR ELEVER MED SAMISK SOM FØRSTESPRÅK (NOR03-04)


Kompetansemål etter 2. trinn

  • Eleven skal kunne lytte til tekster fra norsk og samisk litteratur på norsk og uttrykke tekstopplevelser på kreative måter.

  • Eleven skal kunne lese med sammenheng og forståelse.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

Kompetansemål etter 4. trinn

  • Eleven skal kunne lytte til og lese tekster fra norsk og samisk litteratur på norsk og samtale om innholdet.

  • Eleven skal kunne utforske og reflektere over egen flerspråklighet og språkmangfoldet i nærmiljøet.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

Kompetansemål etter 7. trinn

  • Eleven skal kunne sammenligne fortellermåter og formål i norsk og samisk fortellertradisjon.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

NORSK (NOR01-06)

Kompetansemål etter 4. trinn

  • Lese og lytte til fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om hva tekstene betyr for eleven.

  • Lese tekster med flyt og forståelse og bruke lesestrategier målrettet for å lære.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

Samfunnsfag (SAF01-04)

Kompetansemål etter 2. trinn

  • Eleven skal kunne beskrive og gi eksempler på mangfold i Norge, med vekt på ulike familieformer og folkegrupper, inkludert det samiske urfolket.

  • Eleven skal kunne utforske og beskrive kulturminne og kultur- og naturlandskapet i nærmiljøet.


Kompetansemål etter 4. trinn

  • Eleven skal kunne presentere årsaker til at samene har urfolksstatus i Norge, og beskrive forskjellige former for samisk kultur- og samfunnsliv før og nå.

  • Eleven skal kunne utforske og presentere samfunnsfaglige spørsmål, søke etter informasjon i ulike kilder og vurdere hvor nyttig informasjonen er til å belyse spørsmålene.


NATURFAG (NAT01-04) 

Kompetansemål etter 4. trinn

  • Eleven skal kunne utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området.

  • Eleven skal kunne utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut.

  • Sammenligne modeller med observasjoner og samtale om hvorfor vi bruker modeller i naturfag.

  • Eleven skal kunne delta i høsting og bruk av naturressurser og drøfte hvordan naturressurser kan brukes på en bærekraftig måte.

KRLE (RLE01-03)


Kompetansemål etter 4. Trinn

  • Eleven skal kunne utforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk.

  • Eleven skal kunne samtale om hva menneskeverd, respekt og toleranse betyr og hva det innebærer for hvordan vi lever sammen.

  • Eleven skal kunne samtale om og presentere sentrale fortellinger og trosforestillinger i østlige og vestlige religiøse tradisjoner.

  • Eleven skal kunne utforske og beskrive hvordan kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk lokalt og regionalt.

  • Samarbeide med andre i filosofisk samtale





Gutten som lurte Stallo

Fag:

Samisk som førstespråk

Samisk 2

Samisk 4

Norsk for elever med samisk som førstespråk

Norsk

KRLE


SAMISK SOM FØRSTESPRÅK (SFS01-05)


Kompetansemål etter 2. trinn

  • Eleven skal kunne lytte til og arbeide kreativt med muntlige og skriftlige fortellinger og tekster.

  • Eleven skal kunne lese med sammenheng og forståelse.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

Kompetansemål etter 4. Trinn

  • Eleven skal kunne lytte til, samtale om og utforske ulike typer muntlige og skriftlige tekster.

  • Eleven skal kunne utforske og beskrive hvordan ordvalg og stemmebruk kan brukes som virkemidler.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

Kompetansemål etter 10. Trinn

  • Eleven skal sammenligne sagn- og eventyrvarianter og muntlige tradisjoner fra ulike samiske områder.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.


SAMISK SOM ANDRESPRÅK, SAMISK 2 (SAS02-01)

Kompetansemål etter 2. trinn

  • Eleven skal kunne samtale om bilder, tekst og omgivelser.

  • Eleven skal kunne lytte til og leke med ulike uttrykk som joik, sang, roller, spill og samiske fortellinger.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

Kompetansemål etter 4. trinn

  • Eleven skal kunne lytte til og arbeide kreativt med tekster og samiske fortellinger.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

SAMISK SOM ANDRESPRÅK, SAMISK 4 (SAS04-01)

Kompetansemål etter Vg2 yrkesfaglig

  • Eleven skal kunne lytte til, lese og arbeide kreativt med tekster og samiske fortellinger.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

Kompetansemål etter Vg1 Studieforberedende

  • Eleven skal kunne lytte til, lese og arbeide kreativt med tekster og samiske fortellinger.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

NORSK FOR ELEVER MED SAMISK SOM FØRSTESPRÅK (NOR03-04)


Kompetansemål etter 2. trinn

  • Eleven skal kunne lytte til tekster fra norsk og samisk litteratur på norsk og uttrykke tekstopplevelser på kreative måter.

  • Eleven skal kunne lese med sammenheng og forståelse.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

Kompetansemål etter 4. trinn

  • Eleven skal kunne lytte til og lese tekster fra norsk og samisk litteratur på norsk og samtale om innholdet.

  • Eleven skal kunne utforske og reflektere over egen flerspråklighet og språkmangfoldet i nærmiljøet.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

Kompetansemål etter 7. trinn

  • Eleven skal kunne sammenligne fortellermåter og formål i norsk og samisk fortellertradisjon.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

NORSK (NOR01-06)

Kompetansemål etter 4. trinn

  • Lese og lytte til fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om hva tekstene betyr for eleven.

  • Lese tekster med flyt og forståelse og bruke lesestrategier målrettet for å lære.

  • Følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål.

KRLE (RLE01-03)


Kompetansemål etter 4. Trinn

  • Samarbeide med andre i filosofisk samtale.

  • Identifisere og reflektere over etiske spørsmål.

  • Eleven skal kunne utforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk.

  • Eleven skal kunne samtale om hva menneskeverd, respekt og toleranse betyr og hva det innebærer for hvordan vi lever sammen.

  • Eleven skal kunne samtale om og presentere sentrale fortellinger og trosforestillinger i østlige og vestlige religiøse tradisjoner.

  • Eleven skal kunne utforske og beskrive hvordan kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk lokalt og regionalt.